Regler Gävletrofén

1. Bänkpress
Herrar: lyfter sin egen vikt. Din kroppsvikt avrundas uppåt till närmaste kilo dvs. väger du 76,4kg, ska du lyfta 77 kg.
Damer: lyfter 50 % av sin egen vikt. Även här avrundar vi uppåt till närmaste hela kilo exempelvis om du väger 65 kg ska du lyfta 33 kg.
Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. I toppläget ska armbågsleden vara fullt sträckt. I bottenläget får vikten inte studsa upp. Skuldror och sätet ska vara kvar i bänken under utövandet. Du får hjälp med att lyfta av vikten, om du så önskar.


2. Chins
Momentet startas genom att den tävlande med överhandsfattning greppar ett rakt hävräck:
Greppet skall vara något bredare än axelbrett. Armbågslederna ska vara helt utsträckta, såväl i startläget som i slutläget av repetitionen. Om de inte är detta så underkänns repetitionen. Hela skulderpartiet skall sträckas ut maximalt under start- och slutläget. Själva uppåtdraget skall ske tills dess att hakan tydligt har passerat ovanför räcket. Kroppen skall hållas så stilla som möjligt. KIpping chins är ej tillåtet. Vidrör kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetitionen att underkännas.
Endast magnesium kommer att godkännas som hjälpmedel, för att undvika att händerna glider. Alla typer av dragremmar, krokar, handskar mm är inte tillåtet.

3. Dips
Rörelsen ska ner under 90 grader i armbågsleden/överarmen. Därifrån ska du pressa upp till fullt sträckt armbågsled. Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. Utförandet ska ske med rak eller lätt framåtlutad överkropp och minimal rörelse av underkroppen. Höften ska vara sträckt genom hela rörelsen.

4. Kläder
För att lätt kunna bedöma de tävlandes insatser, ska alla deltagare bära linne eller tajt T-shirt.

5. Startlista
Startordningen lottas av tävlingssekretariatet. Du har samma startposition i de två inledande momenten (bänkpress och chins). I det avslutande dips-momentet startar den som leder tävlingen sist och den som är tvåa nästsist osv.

6. Registrering

Deltagarna ska vara på Sporthuset Gävle Strand (Boxen) kl 11.30. Då väger vi in och registrerar samtliga deltagare. Anmälningsavgiften ska vara betald före invägning. Tävlingsmomenten startar 13.00.

Övrigt
Om två tävlande får samma totalresultat, avgörs tävlingen genom att räkna placeringar i de tre momenten. Den som har lägst platssiffra vinner. Den första repetitionen måste påbörjas senast tio sekunder efter att domaren gett klartecken.

 

Regler Gävletrofén

1. Bänkpress
Herrar: lyfter sin egen vikt. Din kroppsvikt avrundas uppåt till närmaste kilo dvs. väger du 76,4kg, ska du lyfta 77 kg.
Damer: lyfter 50 % av sin egen vikt. Även här avrundar vi uppåt till närmaste hela kilo exempelvis om du väger 65 kg ska du lyfta 33 kg.
Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. I toppläget ska armbågsleden vara fullt sträckt. I bottenläget får vikten inte studsa upp. Sätet ska vara kvar i bänken under utövandet. Du får hjälp med att lyfta av vikten, om du så önskar.


2. Chins
Momentet startas genom att den tävlande med överhandsfattning greppar ett rakt hävräck:
Greppet skall vara något bredare än axelbrett. Armbågslederna ska vara helt utsträckta, såväl i startläget som i slutläget av repetitionen. Om de inte är detta så underkänns repetitionen. Hela skulderpartiet skall sträckas ut maximalt under start- och slutläget. Själva uppåtdraget skall ske tills dess att hakan tydligt har passerat ovanför räcket. Kroppen skall hållas så stilla som möjligt. Vidrör kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetitionen att underkännas.
Endast magnesium kommer att godkännas som hjälpmedel, för att undvika att händerna glider. Alla typer av dragremmar, krokar, handskar mm är inte tillåtet.

3. Dips
Rörelsen ska ner under 90 grader i armbågsleden/överarmen. Därifrån ska du pressa upp till fullt sträckt armbågsled. Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. Utförandet ska ske med rak överkropp och minimal rörelse av underkroppen.

4. Kläder
För att lätt kunna bedöma de tävlandes insatser, ska alla deltagare bära linne eller tajt T-shirt.

5. Startlista
Startordningen lottas av tävlingssekretariatet. Du har samma startposition i de två inledande momenten (bänkpress och chins). I det avslutande dips-momentet startar den som leder tävlingen sist och den som är tvåa nästsist osv.

6. Registrering

Deltagarna ska vara på Sporthuset Gävle Strand (Boxen) kl 13.00. Då väger vi in och registrerar samtliga deltagare. Anmälningsavgiften ska vara betald före invägning.

Övrigt
Om två tävlande får samma totalresultat, avgörs tävlingen genom att räkna placeringar i de tre momenten. Den som har lägst platssiffra vinner. Den första repetitionen måste påbörjas senast tio sekunder efter att domaren gett klartecken.

Regler Gävletrofén

1. Bänkpress
Herrar: lyfter sin egen vikt.
Damer: lyfter 50 % av sin egen vikt. Din kroppsvikt avrundas uppåt till närmaste kilo dvs. väger du 76,4kg, ska du lyfta 77 kg. Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. I toppläget ska armbågsleden vara fullt sträckt. I bottenläget får vikten inte studsa upp. Sätet ska vara kvar i bänken under utövandet. Du får hjälp med att lyfta av vikten, om du så önskar.


2. Chins
Momentet startas genom att den tävlande med överhandsfattning greppar ett rakt hävräck:
Greppet skall vara något bredare än axelbrett. Armbågslederna ska vara helt utsträckta, såväl i startläget som i slutläget av repetitionen. Om de inte är detta så underkänns repetitionen. Hela skulderpartiet skall sträckas ut maximalt under start- och slutläget. Själva uppåtdraget skall ske tills dess att hakan tydligt har passerat ovanför räcket. Kroppen skall hållas så stilla som möjligt. Vidrör kroppen något föremål i anslutning till chinsräcket så kommer repetitionen att underkännas.
Endast magnesium kommer att godkännas som hjälpmedel, för att undvika att händerna glider. Alla typer av dragremmar, krokar, handskar mm är inte tillåtet.

3. Dips
Rörelsen ska ner under 90 grader i armbågsleden/överarmen. Därifrån ska du pressa upp till fullt sträckt armbågsled. Rörelsen ska ske i ett lugnt och jämt tempo. Utförandet ska ske med rak överkropp och minimal rörelse av underkroppen.

4. Kläder
För att lätt kunna bedöma de tävlandes insatser, ska alla deltagare bära linne eller tajt T-shirt.

5. Startlista
Startordningen lottas av tävlingssekretariatet. Du har samma startposition i de två inledande momenten (bänkpress och chins). I det avslutande dips-momentet startar den som leder tävlingen sist och den som är tvåa nästsist osv.

6. Registrering

Deltagarna ska vara på Sporthuset Gävle Strand (Boxen) kl 13.00. Då väger vi in och registrerar samtliga deltagare. Anmälningsavgiften ska vara betald före invägning.

Övrigt
Om två tävlande får samma totalresultat, avgörs tävlingen genom att räkna placeringar i de tre momenten. Den som har lägst platssiffra vinner. Den första repetitionen måste påbörjas senast tio sekunder efter att domaren gett klartecken.

SPORTHUS
GÄVLE STRAND

Redargatan 11
803 02 Gävle
026-10 13 35

SPORTHUS SÖDER

Bergsgatan 41
802 66, Gävle
026-60 22 77

SNABBLÄNKAR

Gruppträning
Gym
Boka pass
Öppettider
Priser

Alla rättigheter reserverade Sporthus ©
Webbutveckling: Precis Reklam i

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera